1.1 Postavenie dieťaťa v spoločnosti
V starom Ríme mohol otec dieťaťa s dieťaťom nakladať ako sa mu zachce, mohol ho i zabiť. V 4. storočí po Kristovi sa dáva dieťaťu význam taký ako komukoľvek inému dospelému. Kresťanstvo hovorilo, že každý človek má rovnakú hodnotu pred Bohom.
V 16. storočí dochádza postupne k premene rodiny i chápania detstva. S deťmi sa viac maznajú, hrajú rozprávajú im rozprávky, utišujú ich bolesti.
V 17. storočí sa proklamuje požiadavky výchovy pre všetkých chlapcov a dievčatá.
V polovici 18. storočia Mária Terézia zaviedla povinnú školskú dochádzku.
19. storočie znamená ďalší príliv citovosti do rodiny. Rozvoj medicínskych a iných odborov ako sociológia, pediatria, hygiena, pedagogika, sociálna práca psychológia a iné.
Doterajším vrcholom celého vývoja v chápaní detstva a jeho sociálnoprávnej ochrany je Dohovor o právach dieťaťa.