Základnou ambíciou tohto zborníka bolo zmapovať stav výskumu a dostupnosť poznatkov vo vybraných okruhoch vzdelávania rómskej menšiny na Slovensku. Skúsenosti autorov ukazujú, že mnoho výskumných výstupov, ktoré sa tejto téme venovali, nie sú rozšírené a dostupné ďalším výskumníkom. Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI) sa začal systematicky venovať problémom rómskej menšiny vo vzdelávaní začiatkom roka 2002 v rámci projektu Odbúravanie bariér pre vzdelávaciu mobilitu, podporeného Inštitútom otvorenej spoločnosti. Kľúčové boli partnerstvá a spolupráca s organizáciami, ktoré svojimi terénnymi skúsenosťami vhodne dopĺňali think-tankovú orientáciu SGI, najmä s Nadáciou Milana Šimečku a Rómskou tlačovou agentúrou. Každý nový poznatok v rámci projektu ukazoval na zúfalosť situácie, obťažnosť hľadania riešení a hlavne nedostatočnú ochotu na centrálnej úrovni situáciu riešiť. Najhoršou sa však opakovane javila skutočnosť, že na dôsledné zmapovanie situácie zúfalo chýbajú potrebné údaje. Veľká časť predkladanej publikácie je venovaná práve nedostatku spoľahlivých údajov o jednotlivých problémoch Rómov v slovenskom vzdelávacom systéme. Napriek tomuto nedostatku už dostupné údaje vykazujú veľmi pesimistický obraz. Ide o zborník, ktorý je obsahom i rozsahom dostatočne bohatý (94 strán) a je určený študentom sociálnej práce a sociálnej pedagogiky na slovenských vysokých školách. Je rozdelený na 9 kapitol...