A / KLASICKÁ ŠKOLA – 1. Vedecké riadenie (Taylor)
rozvoj v období prudkého rozvoja priemyslu v USA, pretože bolo potrebné racionalizovanie riadenie výroby
zaučiť, zaškoliť pracovníkov, aby podávali čo najlepšie výkony
Taylor skúmal podmienky fyzickej práce, robil časové štúdie jednotlivých úkonov u najlepších robotníkov, využíval ich pre časové normovanie práce /spájal to s hmotnou stimuláciou/
Taylorove práce boli základom myšlienkových podnetov nielen jeho doby. Napr. Shopmanagement –1903 – riadenie dielní, Zásady vedeckého riadenia – zdôraznil potrebu normovania, využívanie kvalifikácie robotníkov, podnecovanie k maximálnemu výkonu, zosúlaďovanie výkonu s odmeňovaním
Taylor nevytvoril teóriu riadenia firmy ako celku, no na úrovni jednotlivých dielní
človeka vnímal ako objekt riadenia, ktorý treba viesť, kontrolovať, koordinovať
dôsledne oddeľoval duševnú a fyzickú prácu...