Rétorika ako špecifická oblasť rečovej komunikácie je známa už vyše dvetisíc rokov. V starovekých typoch škôl bola nevyhnutnou súčasťou ďalšieho vzdelávania. Bez dobre rečovej komunikácie nemôže spoľahlivo fungovať žiadna vyspelá spoločnosť. Ukazuje sa, že dnes treba klásť väčší dôraz na rozvíjanie a zároveň skvalitňovanie takej komunikácie, kde dominuje schopnosť človeka hovoriť voľne, presvedčivo, kultúrne a kultivovane s väčším počtom ľudí, čiže rečniť. Súčasná rétorika tvorí špecifickú oblasť štúdia reči, rečového správania, výrazových prostriedkov, stavby a prednesu rečových prejavov. Jej cieľom i obsahom je rozvíjať umenie „dobre hovoriť“. Znamená to hovoriť tak, aby sa dosiahol účinok, aby sa subjektívne presvedčenie stalo všeobecným. Mimoriadne dôležitá v tomto zmysle je osobnosť rečníka, najmä to, akú autoritu a vierohodnosť so získa, ako manifestuje svoje subjektívne kvality správnym používaním jazykových i mimojazykových rečníckych prostriedkov...