DIDAKTIKA DOSPELÝCH - jedna z jadrových disciplín, kráľovná edukačných vied - zaoberá sa činnosťou edukátora a edukanta DIDAKTIKA pochádza z gréčtiny DIDASKEIN = učiť, poučovať, DIDAKTOS = ten, čo poučuje, DIDASKON = učím, poučujem V historickom kontexte klasickej gréckej výchovy a vzdelávania mal pojem didaskein dvojaký význam: - vyučovanie ako činnosť vychovávateľa, učiteľa, učenie sa, činnosť žiaka - ako prvý použil pojem didaktika nemecký pedagóg Wolfgang Ratke - prínosom bolo aj pg dielo J.A.Komenského Veľká didaktika - hovorí, že D je umenie ako naučiť všetkých všetko - potreba D vyžaduje profesionalizácia povolania andragóga, edukátora, kt by mal byť schopný analyzovať svoje vlastné konanie a prímať kvalifikované rozhodnutia - od edukátora sa vyžaduje, aby dôkladne ovládal teoret. poznatky z fungovania vyučov. procesu, aby bol schopný uplatňovať vhodné didak. postupy, metódy - úloha didaktiky na všetkých stupňoch jej historického vývoja spočívala v tom, že určovala obsah vzdelávania nových generácií, nachádzala najefektívnejšie spôsoby ako nadobudnúť užitočné vedomosti, zručnosti a návyky a nachádzala zákonitosti tohto procesu Tri kritériá efektívneho učenia : VÝSLEDKY, VYNALOŽENÁ ENERGIA, VYNALOŽENÝ ČAS V súčasnosti je D súčasťou pedagogických vied, tvorí ich významnú súčasť.