Podstatou hudobnej formy je zoradenie hudobného materiálu do celku, v prehľadných a logických celkoch.
Hudobná forma je spôsob organizácie hudobného materiálu s logickým zjednotením všetkých prvkov hudobnej reči. Hudobný materiál sa zoraďuje do určitých celkov, medzi ktorými sú pevné vzťahy.
PODIEL HUDOBNÝCH ZLOŽIEK NA VŚTAVBE HF.
tónov, t.j. udáva, v akej rýchlosti sa majú realizovať dĺžkové hodnoty nôt. Slovné tempové údaje v taliančine ( Allegro, Adagio, Moderato a pod.) označujú približné rýchlosti plus mínus a skladatelia sa snažia upresniť ich číslami Mälzlovho metronomu. Tieto údaje sa však v priebehu skladby upravujú podľa jej povahy a talianske tempové znamienka sa začali užívať aý v barokovej hudbe, dovtedy tempo určoval IBA charakter skladby.
Tempo sa v priebehu skladby môže meniť, čo sladateľ zvyčajne aj udáva.