Svojou svetoznámou štúdiou ,,Druhá revolúcia v automobilovom priemysle“ a názvom ,,lean production“ (štíhla výroba“) poskytol MIT (Massachusetts Institute of Technology) dôkaz o značnej prevahe Japoncov v produktivite, flexibite, rýchlosti a kvalite, ako aj sympatický vzor. Lean znamená fit a atleticky štíhly.
Štíhlosť podniku znamená robiť iba veci, ktoré sú potrebné, robiť ich správne na prvý raz, robiť ich rýchlejšie ako ostatní a míňať pri tom menej zdrojov.
Pre štíhle (lean) podniky je príznačný okrem štíhlej výroby aj zvláštny vzťah k zákazníkom, dodávateľom, spolupracovníčkam a spolupracovníkom, ako aj finančná stratégia. Pojem ,,lean manažment“ zahŕňa všetky tieto aspekty a je logickým rozšírením pojmu ,,lean production“.
Lean manažment je systém manažmentu, ktorý používajú najmä japonské podniky a ktorý dokáže zhotoviť sériové výrobky a poskytnúť služby s neobyčajne nízkymi nákladmi a vo vynikajúcej kvalite.