Vďaka svojej polohe sa Amsterdam čoskoro stal dôležitým článkom na obchodnej ceste medzi Flámskom a Orientom. Najprv bol prístav orientovaný hlavne na obilniny; v pol 16. stor. ročne priplávalo okolo 500 lodí naložených obilím. Po páde Antverp (1585) Amsterdam rýchlo prebral úlohu najdôležitejšieho obchodného centra tejto oblasti. Boli to predovšetkým potraviny a stavebný materiál, ktoré sa v Amsterdame skladovali, často aj úmyselne dlhšie za získanie lepších predajných cien. Tak vznikali veľké sklady, ktorých bolo koncom 18. stor. takmer tisíc. Založením holandskej Východoindickej spoločnosti (1602) získalo Holandsko výsadné právo obchodu v oblastiach východne od Mysu dobrej nádeje. Amsterdamský prístav však musel čeliť novému problému: väčšiu tonáž a hlbší ponor nových lodí neboli vhodné pre okolité plytké vody a Amsterdam sa pre ne stáva horšie dostupným. Dočasné riešenie poskytol Severoholandský prieplav (sprevádzkovaný 1825) a predovšetkým potom prieplav Severomorský (1876). Záver 19. stor. tak pre Amsterdam znamenal opäť obdobie rozvoja a blahobytu. R. 1894 tu vzniká Nederlandse Schaapsbouwmaatschappij (NSM) - Holandská spoločnosť pre stavbu lodí...