Trhový mechanizmus môže efektívne fungovať len v podmienkach konkurencie. A konkurencia predstavuje proces, v ktorom sa stretávajú záujmy rozmanitých subjektov trhu, pričom všetci sa usilujú dosiahnuť nejakú hmotnú výhodu.
Konkurencia medzi ponukou a dopytom (výrobcom a spotrebiteľom)
Trhový mechanizmus má v svojej podstate zakomponovaný prvok konkurencie. Výrobcovia majú záujem predať vyrobený tovar čo najvýhodnejšie a spotrebitelia sa usilujú kúpiť čo najlacnejšie, aby mohli uspokojiť čo najviac svojich potrieb. Záujmy oboch sú teda protichodné.
Rovnovážna cena nie je pre podnikateľov cenou optimálnou. Z ich hľadiska je príliš nízka. Optimálna nie je ani pre spotrebiteľov, tým sa javí vysoká. Rovnovážna cena je cenou kompromisu, cenou, ktorá vyrovnáva množstvo ponúkaného tovaru množstvu požadovaného tovaru.