alternatívnosť školstva je u nás veľmi frekventovaným a aktuálnym pojmom. Po roku 1989 sa otvorila priestor alternatívnemu školstvu – popri štátnych vznikli súkromné a cirkevné školy, ktoré sa začali označovať ako alternatívne školy alebo školy s alternatívnym vyučovaním.
Z právneho hľadiska možno školy deliť na verejné a súkromné (štátne a ostatné). Z pedagogického hľadiska možno školy rozlišovať podľa pedagogických koncepcií, metód a foriem práce. Ide o waldorfské školy, montessoriovské školy, jenské školy, freinetovské školy, daltonské školy. Tieto školy môžu byť štátne, súkromné , voľné a pod.
Zo svetonázorového či ideologického hľadiska možno rozlišovať ateistické školy a nábožensky orientované školy, stranícke školy.
Alternatívne vzdelávanie je termín označujúci také školné vzdelanie, ktoré je odlišné od vzdelania ponúkaného štátom.