1. Vznik a vývin porovnávacej pedagogiky u nás a vo svete: - patrí k základným pedagogickým vedám, - postupne sa v 30 rokoch 20 st. konštituovala ako veda, - medzi najvýznamnejších starogréckych predstaviteľov patria Herodot, Xenofón. kt. porovnávali Grécko a Perziu, - v stredoveku sa rozvíja cirkevné školstvo - farské, kláštorné, katedrálne, vznik 1 VŠ v Bonogni, - v 15-16 st. predstaviteľia Porv. ped.: - J.A.Komenský kt. napísal dielo Veľká didaktika, kt. v časti obsahuje „Organizáciu škôl“ - a to triedne, hodinové delenie, škol. rok a je prístupná pre každého, - nem. W.Ratke-kt. sa zaujímal o anglický a holandský šk. sys. a porovnával ich s nemeckými podmien. v školstve, - 18 st. predstavitelia : - švaj. predstaviteľ Pestallozi - kt. bol predstaviteľom elementárneho školstva - číslo, tvar, slovo, - nem. predst. - napísal Predškolskú výchovu - predškolské detské záhradky, nem. Disterueg - základné školstvo, - v pol. 19 st. Herbart - bol učiteľom na stred. škole, rozpracovával zákl. a stredné školstvo, - v 19 st. duch. otec porovnávacej ped. vo francúzsku bol Mark Antoine Julien de Paris - kt. položil teoretické metodologické základy pre porovnávaciu pedagogiku - jeho dielo - „Náčrt a letný pohľad na jedno dielo a porovnávacom vzdelávaní“ dielo „Náčrt.... „ rozpracoval do 2 častí