1.ZAKLADY MANAŽMENTU VÝROBY Manažment výroby, jeho základnou náplňou je vypracovať a potom zrealizovať taký výrobný program, ktorý bude pre podnikateľský subjekt ekonomicky výnosný a pre trh zaujímavý. Manažment výroby nemá riešiť problémy ako vyrábať, ale ako riadiť výrobný proces, výrobný systém a zabezpečiť jeho efektívny rozvoj. Postavenie a charakteristika manažmentu výroby v podnikaní Manažment výroby je synergizujúci predmet. Má interdisciplinárny charakter, pretože využíva poznatky z ekonomiky, psychológie, sociológie, personalistiky, informatiky, výpočtovej techniky, heuristiky, marketingových a finančných analýza a ďalších disciplín a poznatkov. Na manažment má silný vplyv aj prax. Manažment ako mladý vedný odbor patrí medzi spoločenské vedy. Opiera sa o poznatky viacerých vedných disciplín, ktoré aplikuje a rozvíja na podmienky riadenia. Má rôzne významy, najčastejšie sa používajú: - manažment ako praktická činnosť(predstavuje druh práce, sústavu ktivít, ktoré vykonávajú manažéri pre dosiahnutie cieľa) - manažment ako teória či vedná disciplína (je naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia, vypracovaných na základe abstakcie a empírie) - manažment ako osobitná skupina ľudí (skupina ľudí, ktorých poslaním je plnenie manažérskych funkcií) Manažment vznikol v USA začiatkom storočia. Manažment je proces plánovania, organizovania, personálneho zabezpečenia, vedenia ľudí, kontroly a využitia všetkých zdrojov na stanovenie a na dosiahnutie cieľov podnikateľského subjektu.