Skriptá z predmetu manažment výroby 1.1 Postavenie a charakteristika manažmentu výroby v podnikaní Rozhodujúcim nosným činiteľom úspešnej podnikateľskej činnosti je výroba a jej výsledky. Ovplyvňujú ju rôzne makroekonomické faktory, ako sú zmeny vlastníctva, finančná a daňová politika, zahranično-ekonomické vzťahy, menové otázky, legislatíva i podnikateľská aktivita. Z uvedeného vyplýva, že výrobná činnosť je významnou zložkou podnikateľskej jednotky, pričom samotná výroba je vecným základom podnikateľskej prosperity a výrobky špičkovej akosti sú rozhodujúcim faktorom komerčnej úspešnosti. Veľmi dôležitou časťou podnikového manažmentu je manažment výroby. Manažment výroby musí rozhodujúcim spôsobom prispieť k rozvoju podnikania, avšak nie izolovane, ale ako organická súčasť podnikového manažmentu. Špecifické postavenie manažmentu výroby je v tom, že na jednej strane sa pri rozvoji podnikania vo výrobe opiera o poznatky z marketingu, finančného manažmentu, personálneho manažmentu i ďalších špeciálnych manažérskych analýz a na druhej strane zasa manažment výroby ovplyvňuje ostatné funkčné druhy manažmentu (napr. inovačný, technický, investičný personálny atď.). Manažment výroby je podľa spomínaných vzťahov syntetizujúcim a v značnej miere aj synergizujúcim predmetom, ktorý zahrňuje výsledky a poznatky uvedených disciplín.