INTEGROVANÉ TEMATICKÉ VYUČOVANIE
SUSAN J. KOVALIKOVEJ
Vzdelávací model Integrovaného tematického vyučovania - ITV je teoretikmi označované na žiaka orientované, humanistické vyučovanie, skúsenostné alebo participatívne vzdelávanie. Ide v ňom o zmenu doterajšej filozofie vzdelávania.
Určuje novší pohľad na rozvíjanie psychických funkcií a procesov, inovuje metódy a stratégie vyučovania založené na objavovaní, novelizuje osnovy a obsah vyučovania, založených na tvorbe celoročných tém.
Model integrovaného tematického vyučovania vytvorila (a vo svojej knihe z roku 1993 popísala) američanka S. Kovaliková. Pri tvorbe tejto revolučnej koncepcie vyučovania vychádzala z výskumov mozgu, ktorý sa realizoval v 60.- 80. rokoch 20. storočia. Kovaliková dôsledky výskumu mozgu nazýva mozgovo kompatibilné zložky ITV (zlučiteľné s činnosťou mozgu). Ich úlohou je vytvoriť prostredie, v ktorom mozgy žiaka a tým aj ich učenie sa pracujú optimálne...