CHARAKTERISTIKA A ZÁKLADNÉ VÝCHODISKÁ MANAŽMENTU
PODSTATA, VÝZNAM A ÚLOHY MANAŽMENTU
Manažment je teória a prax riadenia organizácií v podmienkach trhového hospodárstva. Hlavným prvkom organizácie sú ľudia, na ktorých pôsobia manažéri a ich koordináciou zabezpečujú plnenie cieľov. Výkonnosť organizácie závisí od manažmentu. Pojem manažment možno chápať v štyroch významoch:
Proces – praktická činnosť, aktivity na dosiahnutie cieľa, dynamická činnosť začínajúca definovaním cieľov, realizácia, kontrola
Profesia – existuje od 40. rokov 20 storočia, kedy sa hlavne v USA začal proces oddeľovania vlastníctva podnikov od manažmentu, do manažérskych funkcií nastupovali profesionálni pracovníci
Vedná disciplína – pretože spája poznatky z rôznych oblastí spoločenských disciplín, úlohou je vytvoriť metodológiu riadenia
Umenie – je spojený s japonským manažmentom, snaží sa osloviť človeka ako celok, „vedieť ako hľadať a umiestniť správnych ľudí na správne miesta, komunikovať s nimi, motivovať a stimulovať ich.