1. HISTORICKÉ A SPOLOČENSKÉ SÚVISLOSTI VÝVOJA ANDRAGOGIKY
Andragogika ako veda – jej zrod
Vzdelávanie dospelých v historickom vývoji
Vzdelávanie dospelých je staré ako ľudstvo samo. Vzdelávanie dospelých v ucelenom, uvedomelom, intencionálnom poňatí bolo realizované vo vedecko-učebných centrách. Za prvé rozpracovanie didaktiky pre dospelých sa považuje spis Marca Fabia Quintiliana : „O výchove rečníka“........bol prvým učiteľom plateným štátom.
Počas stredoveku sa vzdelávanie jednostranne orientovalo na výuku kňazov a do istej miery úradníctva. Zakladali sa kláštorné a katedrálne školy. Súčasná mnooborovosť je záležitosťou novodobosti, od konca 18 storočia. Svetské vzdelanie sa začalo opäť rozvíjať až s rozvojom techniky /pri nástupe kapitalizmu/, kedy začal narastať záujem o gramotnú a kvalifikovanú pracovnú silu. Vznikom univerzít a rozvojom mestských škôl dostal nový rozmer aj vzdelávanie dospelých. Dôležitú úlohu v dejinách VD hral Komenský – „aby ľudia boli učení všetci, všetkému a všestranne“. Bol prvý, ktorý prišiel s konceptom celoživotného učenia, všetkých sociálnych skupín aj národov bez akejkoľvek diskriminácie. Od začiatku 19 storočia sa šíria školy pre dospelých po celom svete. V USA od roku 1826.