Kontrolný systém je účinným nástrojom komunikácie, pretože pozitívne odchýlky od stanovených cieľov a prijatých kritérií sú odmeňované a negatívne odchýlky sú sankcionované. Kontrola navodzuje také správanie pracovníkov, aby sa vyhli nepriaznivej spätnej väzbe. Odklon od kritérií upozorňuje manažérov na potenciálny alebo existujúci problém skôr, ako sa naplno rozvinie do kritického stavu. Kontrola završuje celkový proces riadenia. Kontrola je úzko spojená s plánovaním a zároveň s rozhodovaním.
Pojem kontrola má ekvivalent v anglickom „control“, čo má však viacero významov: dozor, dohľad, ovládanie, riadenie, kontrola; sledovať, dozerať, ovládať, bezprostredne riadiť, regulovať, usmerňovať, a pod. Z anglicky hovoriacich krajín sa k nám v posledných rokoch dostáva aj termín „controlling“, ktorý síce vecne znamená kontrolovanie, ale v manažérsko-ekonomickej praxi má špecifický význam.