Andragogika
Rýchlo sa meniace podmienky života, dynamiky technického rozvoja a nároky súčasnej praxe menia miesto, význam a poslanie vzdelávania, ktoré sa stáva organickou súčasťou života moderného človeka. Dosiahnutý stupeň vzdelania vyvoláva nové potreby vzdelávania, a teda právom možno vzdelávanie považovať za najvýznamnejšiu aktivitu v živote človeka, ako aj celého ľudského spoločenstva.
V našich podmienkach dochádza k podceňovaniu významu vzdelávania dospelých, prevláda v ňom živelný rozvoj a často bez záruky kvality. Pri transformácií vzdelávacej sústavy SR, spojenej s hľadaním modelov zodpovedajúcich súčasným a hlavne budúcim potrebám , sa mimoriadna pozornosť venuje školskému systému; t.j. základnému, strednému a vysokému školstvu. V pozadí zostáva problematika vzdelávania dospelých, ktorú v súčasných podmienkach treba chápať ako proces celoživotného vzdelávania.