1. Vznik, potreba vzniku a genéza komparatívnej andragogiky ako vednej disciplíny
Komparatívna andragogika = jedna z najmladších andragogických disciplín, ktorá prešla a prechádza dynamickým vývojom. V našich podmienkach patrí táto disciplína k najmenej rozvinutým disciplínám. Transformovala sa z porovnávacej pedagogiky dospelých, ktorá sa výraznejšie začala rozvíjať v polovici 70. rokov 20. storočia. Komparatívna andragogika mala podobnú genézu vývoja ako samotná andragogika. Začiatky konštituovania komparatívnej andragogiky boli v rámci komparatívnej pedagogiky v podobe porovnávacej pedagogiky dospelých.
Vznik porovnávacej pedagogiky dospelých súvisí s diferenciáciou vied:
- 30-te roky → porovnávacia pedagogika,
- 70-te roky → pedagogika dospelých,
- 90-te roky → komparatívna andragogika.