Edukácia – je integrálne spojenie výchovy a vzdelávania, kde vzdelanie je súčasťou výchovy.
Vzdelávanie zahrňuje: vyučovanie a učenie
Edukácia pacienta – je najdôležitejší aspekt ošetrovateľskej praxe a je dôležitou samostatnou funkciou ošetrovateľstva.
Teórie učenia
• behaviorizmus - prenos vedomostí sa môže diať iba vtedy, keď je nová situácia podobná starej situácii, základom učenia musí byť postoj toho, kto sa učí,
• kognitivizmus- pokladá učenie za komplexnú psychickú aktivitu,
• humanizmus – predpokladá sa, že u človeka existuje prirodzený sklon k získavaniu nových poznatkov a učenie prekvitá v stimulujúcom prostredí,
PRINCÍPY UČENIA
Faktory napomáhajúce učenie
DOKUMENTÁCIA
Dokumentácia je základom vyučovacieho procesu, lebo poskytuje právny záznam o vykonanej inštrukcii a sprostredkúva to iným zdravotníckym pracovníkom.
Záznam výchovno-vzdelávacieho procesu musí obsahovať učebný plán, ošetrovateľský plán a plánované stretnutia s inými členmi zdravotníckeho tímu.