Marketing umožňuje lepšie ako ktorýkoľvek iný postup či metóda identifikovať a rozvíjať potreby a požiadavky zákazníka, v súlade s jeho potrebami vyprodukovať produkt, ktorý mu ako prostriedok uspokojenia jeho potreby prinesie želaný úžitok. Zákazník má v marketingovej koncepcii dominantné postavenie. On rozhoduje o tom, či bude akceptovať ponúkané produkty, t.j. rozhodne o tom, či majú produkty pre neho taký úžitok, že je ochotný za ne poskytnúť žiadanú protihodnotu (ktorá nemusí mať vždy peňažnú formu, ak sa nemusí výmena a transakcia za poskytnutý úžitok.) Správanie zákazníka na trhu sa chápe ako hodnotový vzťah medzí úžitkom, ktorý mu poskytne ponúkaný produkt a protihodnotu, ktorú musí za neho zaplatiť alebo poskytnúť Identifikovanie toho hodnotového vzťahu je najdôležitejším prvkom celej marketingovej koncepcie.