Za metódu v najvšeobecnejšom význame možno považovať spôsob, ktorým sa získavajú a vysvetľujú nové vedecké poznatky, alebo zámerný, cieľavedomý, uvedomený postup pri práci alebo konaní. No tiež je metódu možné chápať ako spôsob postupu dosiahnutia vytýčeného cieľa, činnosť, ktorá je určitým spôsobom usporiadaná alebo tiež súhrn postupov a operácii praktického využitia skutočností, ktoré sú podriadené riešeniu určitej úlohy.
Z toho vyplýva, že o metóde nehovoríme len v súvislosti s poznávaním a poznávacou činnosťou, ale aj v súvislostí s konkrétnou praktickou činnosťou. V tom prípade je potrebné si uvedomiť vzťah medzi takto chápanými metódami. Je zrejmé, že ich vzájomná spojitosť bude veľmi úzka, metódy sa pri konkrétnej praktickej činnosti navzájom prelínajú a ich klasifikácia je skôr otázkou vnesenia istého poriadku a systému do načrtnutej problematiky.