Špeciálna pedagogika je disciplína orientovaná na výchovu, vzdelávanie a celkový osobnostný rozvoj znevýhodneného človeka s cieľom dosiahnuť čo možno najvyššiu mieru jeho sociálnej integrácie, a to vrátane pracovných i spoločenských možností a uplatnenia (Slowík, 2007).
Cieľom špeciálnej pedagogiky je maximálny rozvoj osobnosti človeka s postihnutím a dosiahnutie maximálnej úrovne jeho socializácie (Pipeková, 2006).
Autizmus je postihnutie zaradené podľa Medzinárodnej klasifikácie chorôb
(MKCH - 10; 1993) medzi pervazívne vývinové poruchy. Pojem pervazívna porucha znamená, že duševné abnormality prenikajú do všetkých oblastí myslenia a sú prenikavým rysom správania dieťaťa vo všetkých situáciách, aj keď ich stupeň môže byť rôzny. Reflektuje v sebe trvalosť prejavov, postihnutie viacerých psychických funkcií (na rozdiel od špecifických vývinových porúch) a výskyt symptómov, ktoré sú kvalitatívne odlišné od normálneho vývinu.