Metóda–pracovný nástroj soc. práce, je to spôsob alebo cesta, ktorá nás dovedie stanov. cieľu. Je technika potrebná na realizáciu SP – konkrétny pracovný nástroj, spôsob ako dosahovať stanovený cieľ pri práci s jednotlivcom, skupinou, komunitou. Je viazaná na relevantný vzťahový kontext – vplyv prostredia, kde si tvoríme svoju sociálnu situáciu – napr. vplyv rodiny. Musíme brať do úvahy vplyv prostredia, ale i systémové väzby.
Podľa Strieženca je metóda postup, návod, ktorým dospievame k výsledku, súhrn pochodov a pravidiel k dosiahnutiu žiadúceho cieľa.
Metóda SP – spôsob, sled následných krokov, usporiadanie rôznych činností, zameraný na dosiahnutie určitého cieľa.
Metódy sú postupy viazané na:
1. cieľový subjekt – jednotlivec, skupina
2. jeho aktuálnu situáciu
3. relevantný vzťahový kontext – vrstovnícka skupina, rodina, organizácia
4. systémové väzby – regionálne, národné
Cieľom metód SP je: v rôznych oblastiach podporovať schopnosť klienta riešiť problémy, pomáha sprostredkovať klientovi kontakt so sociálnymi zariadeniami.
Robertis: Metóda je spôsob postupovania sociálneho pracovníka, ktorý sa začína prvým stretnutím s klientom a trvá do skončenia práce s ním.
Metodika pod metodikou rozumieme súbor pravidiel v konkrétnej sociálnej práci, z ktorého sociálny pracovník vyberá a aplikuje postupy na konkrétne podmienky v sociálnej práci s klientom, skupinou alebo komunitou, inštitúciou k dosiahnutiu cieľa.
Sú to konkrétne postupy, spôsoby ako dosiahnuť vopred stanovený cieľ pros tredníctvom plánovanej, vedomej činnosti v sociálnej práci. Výber a používanie jednotlivých metód je prevažne na rozhodnutí sociálneho pracovníka, lebo každý klient vyžaduje neopako vateľný prístup a postup. Sú to vopred plánované postupy.
Majú prevažne prístupy behaviorálne, dynamický prístup a humanistický. Používajú sa špecifické techniky. Výber metód je na rozhodnutí sociálneho pracovníka, lebo každý klient vyžaduje neopakovateľný prístup a postup.
Metodológia –systém bádateľských spôsobov, utváranie teoretických a praktických činností učenia o tomto systéme, budovanie metód, ktorými disponuje vedná oblasť.
Ciele:
1. podporiť schopnosti riešiť problém, adaptovať sa na nároky
2. sprostredkovať klientovi kontakt s organizáciami, ktoré môžu poskytnúť zdroje, služby
3. rozvíjať a zlepšovať sociálnu politiku
4. napomáhať, aby systémy podpory klienta pracovali humánne a efektívne.
Základné smery vo vývoji metodiky
- náhodne zvolené metódy na základe sociálnej reality
- vedecky spracované metodické postupy