Cieľom bakalárskej práce je zistiť úroveň empatie u žiakov základnej školy. Skúmanie môžeme realizovať viacerými metódami, ako napr. dotazníkom, pozorovaním, rozhovorom a podobne. Niektoré z uvedených metód sú náročnejšie na čas, preto sme využívali metódu dotazníka a ako vedľajšiu metódu pozorovanie. Počas pozorovania sme zistili, že dnešné deti nepôsobia tak, že by prejavili empatiu. V autobuse neuvoľňujú miesto starším ľuďom, nevedia sa vžiť do situácie iného človeka. Nepochopia, že raz aj ony budú staré a budú sa tešiť, keď im deti uvoľnia miesto na sedenie. V dnešnej dobe niektorí žiaci vôbec nevedia vysvetliť, čo znamená empatia. Sú rodičia, ktorí sa tiež nesprávajú empaticky, v tom prípade takéto správanie nemôžu vyžadovať od svojich detí.
Takže na skúmanie empatie u žiakov sme využívali metódu dotazníka. Empatia súvisí s emocionalitou, preto aj otázky dotazníka sa viažu na emócie, city. Výsledky by mali ukázať, či dievčatá alebo chlapci prejavujú vyššiu mieru empatie. Na vyhodnotenie dotazníka sme použili tabuľky a grafy. Výskum sme realizovali na druhom stupni Základnej školy v Plešivci.