Úspešnosť podnikov je v súčasnosti závislá od množstva faktorov, ktoré priamo alebo nepriamo súvisia s manažmentom a jeho funkciami. Významným faktorom je i schopnosť efektívne riadiť kulturálne heterogénne skupiny ľudí, rešpektujúc ich stochastické správanie. Úspešné riadenie takýchto skupín ľudí vyžaduje od manažérov, aby za účelom zlepšovania vzťahov so zamestnancami venovali pozornosť produktívnej komunikácii.
Umenie komunikovať sa stáva jednou z najdôležitejších zručností, resp. schopností manažéra. Základným pracovným nástrojom manažéra je v tejto súvislosti spravidla informácia. Komunikácia je tak súčasťou všetkých manažérskych činností od plánovania, organizovania, zabezpečenia a udržania personálu, vedenia ľudí a až po kontrolu, resp. spätnú väzbu. Túto skutočnosť si uvedomuje čím ďalej tým viac slovenských podnikov a podnikateľov, o čom bezprostredne svedčí stále sa zväčšujúci záujem o vzdelávanie, či osobný rozvoj manažérov na všetkých úrovniach riadenia práve v oblasti komunikačných zručností. (1)
Komunikácia (komunikovanie) je veľmi dôležitá časť manažérskej funkcie vedenia ľudí. Väčšina každodenných aktivít manažéra zahŕňa komunikáciu. Manažéri ňou zvyčajne strávia viac ako polovicu pracovného času. Mnohí vrcholoví manažéri jej venujú viac ako 75 % svojho času. Vzhľadom na význam komunikácie pri vedení ľudí odborníci sa intenzívne zaoberajú otázkami efektívneho komunikovania. (2)
Mnohé podniky a firmy si ale v poslednej dobe začali uvedomovať, že zle fungujúca komunikácia v podniku je vážnou prekážkou ich snahy o zvyšovanie kvality práce, o vyššiu produktivitu a výrobu pri nízkych nákladoch. Niektoré podniky dokonca označujú úroveň vlastnej podnikovej komunikácie za jeden zo svojich najväčších súčasných problémov. (5}
Cieľom môjho záverečného projektu je bližšie sa pozrieť na problematiku komunikácie, na jej význam, funkcie, formy a používané prostriedky z teoretického hľadiska.