Podnik vo všeobecnosti vystupuje ako ekonomicky a právne samostatná podnikateľská jednotka. Tvoria ju hmotný majetok, majetkové práva, nehmotné práva a osobné zložky. Rôzne štrukturálne a procesné zmeny v podniku sa uskutočňujú v nestálom premenlivom prostredí, plnom nástrah a prekážok, konkurenčných podnikov a podnikateľských rizík, ktoré môžu spôsobovať nepredvídateľné ekonomické alebo sociálne zmeny. Dosahovanie trvalo udržateľného rovnovážneho stavu je závislé na kvalite a schopnosti manažmentu prispôsobovať sa novým situáciám zvládaním riešenia krízových situácií a skúsenosťami z používania nástrojov krízového manažmentu ,preto sa neustále stupňujú požiadavky na vrcholových manažérov, aby dokonale zvládli strategický a krízový manažment, manažment zmien a podnikových cieľov. Podnik existuje za účelom jeho trvalého rastu , a tým aj rastu trhovej hodnoty ,ktorá je zabezpečená len, ak je činnosť podniku efektívna. Krízy svojou existenciou tento ciel bránia spĺňať ,preto sú pre podnik veľmi nepriaznivé a snaží sa im vyhnúť všetkými spôsobmi. Úspešné zvládnutie krízy závisí od schopnosti krízového manažmentu včas a vhodne reagovať na vzniknutú krízovú situáciu sanačnými opatreniami , ktorých cieľom je vyviesť podnik z problémov, zachrániť ho alebo zabezpečiť jeho likvidáciu s čo najmenšími stratami pre veriteľov aj vlastníkov. Krízové riadenie zahŕňa riadenie podniku v procese konsolidácie, sanácie, preventívnej likvidácie, konkurzu alebo vyrovnania a nútenej likvidácie.