Umelecké tendencie: smrť Stalina v roku 1953 prinieslo uvoľnenie spoločenských pomerov; Chruščovov prejav na XX. zjazde Komunistickej strany SSSR odhaľujúci Stalinove zločiny; v kinematografii silný vplyv talianskeho neorealizmu; rozvoj poetizmu; silná symbolika a výtvarné kvality snímok; presadzuje sa nekonformný, antidogmatický trend; kritika zo strany dogmatikov spôsobila návrat k „spoločensky bezbečným“ historickým témam; rozvoj kresleného filmu pre deti.
Režiséri a filmografie:
Andrej Tarkovskij: IVANOVO DETSTVO (1962); ANDREJ RUBĽOV (1966); Solaris; STALKER (1979); Zrkadlo; Nostalgia; Obeť
Michail Kalatozov: ŽERIAVY TIAHNU (1957); Neodoslaný list
Grigorij Čuchraj: Balada o vojakovi; Čisté nebo
Marlen Chucijev: MÁM DVADSAŤ ROKOV (1964)
Larisa Šepitkovová: Krídla
Andrej Michalkov-Končalovskij: SIBIRIÁDA (1979); Oblomov
Sergej Paradžanov: TIENE ZABUDNUTÝCH PREDKOV (1964)
Alexandr Alov a Vladimir Naumov: Nepokojná mladosť; Mier tomu, kto prichádza; Útek
Umelecké tendencie v Tarkovského tvorbe: poetické prostriedky a vízie; humanistické hodnoty a ideály; tragika ľudskej existencie; krízové momenty bytia; existencializmus a problematika viery a etických hodnôt; výtvarná zrelosť; umenie zložitej kompozície; úsilie o zachytenie mystiky vo filme; experimentovanie s časom rozprávania a obrazovou symbolikou.
Filmová škola: VGIK (Všeruzujnij Gosud. Institut Kinematografiji) v Moskve