Postmoderna vo filme
Toto je posledná fáza tohoto média (od osemdesiatych rokov po súčasnosť), ktorá ešte nie je ešte dostatočne kriticky zhodnotená - najlepším kritikom je pravdepodobne čas, ktorý ešte nestihol vyradiť to horšie a nechať tie najlepšie snímky. Istým ukazovateľom sú filmové ceny a počet divákov. Zaujímavý pohľad by bol na tieto filmy v rebríčku hodnotenia filmov za napríklad 100 rokov.
Pojem postmodernizmus pochádza z architektúry z konca päťdesiatych rokov. Tento pojem sa rovnako objavuje v literatúre, a pod ktorý zaraďujeme prakticky všetky diela od počiatku osemdesiatych rokov (tu sa zhoduje literatúra s filmom)a neexistujú prakticky nijaké spojovacie znaky - podobné sú prakticky témy a viac úrovňové chápanie filmového príbehu (málo vzdelaný čitateľ sa pobaví na detektívnom príbehu, zatiaľ čo chytrý a vzdelaný čitateľ si vychutná aj všetky narážky; typickým príkladom je kniha "Meno ruže" od Umberta Eca, sfilmovaná s rovnomenným názvom).
Myslím, že práve tieto zmieňované spojovacie znaky sú spoločné aj u filmov tohoto obdobia. V súčasnosti nie je dominantná žiadna módna vlna a každý filmár nakrúca absolútne svojvoľne - snáď jediným determinujúcim prvkom sú financie.