V tradíciách i v súčasných podmienkach našej európskej kultúry predstavujú rodina a škola základné činitele výchovy, ktoré zásadne ovplyvňujú vývin osobnosti s celoživotným dosahom - rodina najmä vo výchove pri formovaní vlastností osobnosti, jej hodnôt a hodnotových orientácií, škola najmä vo vzdelávaní, tiež v príprave na povolanie, praktické uplatnenie v spoločenskom živote. Už dávno však rodina a škola nepokrývajú celý priestor výchovy a vzdelávania a nemôžu zvládnuť všetky úlohy pri formovaní a výchove osobnosti. Na základy výchovy v rodine a v škole nadväzuje intencionálne (zámerné) pôsobenie mnohých zariadení, inštitúcií, organizácií mimo školy a mimo rodiny, ktoré spoluvytvárajú spoločenský systém výchovy. Pritom na formovaní osobnosti sa podieľajú aj funkcionálne (nezámerné) vplyvy (rovesníkov, priateľov, známych atď.) v prirodzených životných situáciách, ktoré bývajú často veľmi účinné, a to v pozitívnom i negatívnom smere, preto treba s nimi vo výchove počítať.