Koncepcia práce školského psychológa
Prvú koncepciu práce šk. ps., ktorá vychádzala už z novej spoločensko-ekonomickej situácie na Slovensku, vypracovali vo februári 1990 kompetentní pracovníci Katedry psychológie FFUK.
Pri vymedzení obsahu a náplne práce šk. ps. vychádzali z myšlienok Hvozdíka, Jurča, Ďuriča a i., ktorí zdôrazňovali najmä riešenie psychodidaktických problémov, psychohygieny, psychoterapie a reedukácie, ...
Opierali sa o knihu Hvozdíka - Základy školskej psychológie v r. 1986. Podľa neho má šk. ps. vykonávať tieto funkcie: pracovať s prvkami systému, ktoré sú dysfunkčné, hlbšie analyzovať osobnosť, príčiny jej správania, mechanizmy jej činnosti, ovplyvňovať a meniť osobnosť, používať špecifické psychologické prostriedky.
Legislatívne normy pre zavedenie funkcie šk. ps. a konkretizácia jeho práce
Zákon NR SR č. 279/1993 Z. z. o školských zariadeniach – obsahoval veľmi dôležitý paragraf 25 s názvom „školský psychológ“ , ktorý pôsobí na škole. V tomto roku sa začali objavovať aj v praxi.
Zákon č. 245/2008 Z. z. z 22. mája 2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) tiež pojednáva o školskom psychológovi v paragrafe 130 odstavec 3b a 5. Týmto zákonom sa mohli opäť prijímať školský psychológovia buď ako zamestnanci školy alebo pracovníci CPPPaP.
Vyhláška č. 43/1996 MŠ SR z 26. januára 1996 o podrobnostiach o výchovnom poradenstve a o poradenských zariadeniach. Zdôrazňuje sa, že šk. ps. je významným článkom výchovného poradenstva. Ďalšími článkami sú CPPPaP, špeciálna pedagogická poradňa, výchovný poradca, detské integračné centrá, špeciálny pedagóg. Vyhláška podrobnejšie opisuje aj koncepciu práce šk. ps.