Tesne po skončení I. svetovej vojny, keď nemecký film ešte nebol vítaný v dovtedy nepriateľských krajinách, americký import sa ešte len rozbiehal a francúzsky filmový priemysel sa ešte nespamätal, prišla chvíľa švédskeho filmu;
- monopol Svensk Filmindustri - expanzia;
- no už po dvoch rokoch bol šv. f. vytlačený z kontinentálneho trhu.
Prejedlo sa exotické čaro severských prírodných a folkloristických filmov - príťažlivejšie boli kozmopolitné výrobky Hollywoodu - niektoré drahé šv. f. nedosiahli očakávané výsledky a ich neúspech prehĺbil krízu
R. 1923 Holywood angažoval Victora Sjöströma a r. 1926 Mauritza Stillera - strata najvýznamnejších režisérov.
Až II. svet. vojna, ktorá mala podobé hospodárske dôsledky ako prvá, priniesla obrodu švédskeho filmu.
Ingmar Bergman (1918)
- syn duchovného, viedol už ako študent divadelnú skupinu a urobil rýchlu kariéru ako divadelný režisér. Stúdium severských klasikov a moderných Fracúzov, predovšetkým Anouilha a Camusa ho výrazne ovplyvnilo.
Aj neskôr sa rovnako inezívne venoval aj filmu, aj divadlu (rozhla- sovej hre) - režisér i autor
5 filmov, ktoré nakrútil po svojom scenáristickom úspechu do roku 1948 boli jeho učňovské