Systém mazania piestových spaľovacích motorov tvorí súbor prvkov spojených mazacími kanálmi prípadne potrubiami so zásobníkom oleje zabezpečujúcim dodávku oleja ku trecím plochám motora.
Vrstva oleja nachádzajúca sa medzi trecími plochami, buď čiastočne nebo úplne oddeľuje tieto plochy od seba a tým zmenšuje ich opotrebenie a mechanické straty motora. Zvyšuje sa tak životnosť motora a zlepšujú výkonové a ekonomické parametre motora. Dôležitou funkciou mazacieho systému je i odvod tepla z niektorých dielov motora. Jedná sa hlavne o ložiská kľukového hriadeľa motora. Existujú aj motory, ktoré sú plne chladené olejom.
Podmienky mazania jednotlivých stykových plôch sa volia z hľadiska zaťaženia trecích povrchov, tepelného zaťaženia, životnosti a ďalších špecifických požiadaviek. Pre hlavné a ojničné ložisko kľukového hriadeľa a ložiska vačkového hriadeľa je nutné zaistiť vznik kvapalinového trenia.
Mazanie piestových spaľovacích motorov môže byť riešené buď ako stratové alebo cirkulačné.