Predmetom pedagogiky je problematika výchovy, vzdelávania a výcviku detí a mládeže, čiže edukácie a skúmanie zákonitostí príslušnej edukačnej reality. Pedagogika patrí medzi vedy o edukácii, ktorými sú andragogika (veda o edukácii dospelých) ako aj geragogika (veda o edukácii starších občanov). Pedagogika patrí medzi spoločenské a humanitné vedy.
Základným cieľom pedagogiky je skúmať, zovšeobecňovať a formulovať edukačné zákonitosti, zdokonaľovať edukačnú prax a tak obohacovať všeobecný fond pedagogických poznatkov.
Alternatívna škola pracuje na úrovni systémovej alternatívy, t. j. líši sa vo všetkých základných znakoch od tradičnej školy, obsahuje novoformulované ciele, ktoré indikujú potrebu zmeny na úrovni systému, jeho štruktúry a dynamiky. Alternatívnymi nie sú školy, ktoré v nižších ročníkoch volia slovné hodnotenie ako alternatívu k známkam ako spôsobu hodnotenia. To je len alternatívne hodnotenie.