Deti vidia svet inak než dospelí. Ich spôsob myslenia je pre nás niekedy zvláštny. Piaget rozdeľuje kognitívny vývoj u detí do 4 štádií:
a) senzomotorické štádium (kojenec) – neexistujú pre neho vo svete žiadne predmety, nerozlišuje medzi pojmami vnútorne a navonok, medzi sebou a inými osobami - „som celý svet“
b) predoperačné štádium (2 - 7 rokov) – o deťoch v tejto fáze sa tvrdí, že nie sú schopné logicky myslieť. To je iba čiastočná pravda, pretože sú schopné logických záverov. Ich logika je však ireverzibilná. Dieťa ešte väčšinou nie je schopné vidieť svoje okolie z inej ako so svojej vlastnej perspektívy - „som stredom sveta“
c) štádium konkrétnych operácií (začiatok školského veku) – dieťa získava kognitívne schopnosti, dokáže experimentovať podľa princípov, myslenie je reverzibilné ; „najprv jednať, potom myslieť“
d) štádium formálnych operácií – formálne logické štruktúry ; „všetko je jasné“