Brzdové sústavy automobilov z hľadiska bezpečnosti cestnej dopravy sa zaraďujú na popredné miesto v poradí jednotlivých funkčných častí, ktoré majú priamy vplyv na bezpečnosť jazdy.
Základné požiadavky na brzdy automobilov možno zhrnúť takto:
Brzdy majú zaručiť rýchle a spoľahlivé nastavenie, prípadne spomalenie, a to pri rýchlosti, stave zaťaženia vozidla a sklone jazdnej dráhy, ktoré sa v prevádzke vyskytujú. Brzdový systém musí byť preto schopný vyvolať na obvode všetkých kolies požadovanú brzdnú silu.
Brzdový účinok jednotlivých kolies vozidla má byť rozdelený na jednotlivé kolesa tak, aby pri brzdení nedochádzalo k porušeniu smerovej stability vozidla.
Účinok brzdy sa má vytvoriť i pri zvýšenej teplote súčastí bŕzd, napr. pri opakovanom intenzívnom brzdení.
Musí sa dať dosiahnuť vhodná veľkosť ovládacích síl na pedál brzdy.
Ďalej sa musí dať dosiahnuť minimálne oneskorenie v nábehu tlaku brzdovej sústavy.
Z dôvodov bezpečnosti prevádzky sa stanovujú legislatívnymi predpismi základné požiadavky pre účinok bŕzd vozidiel.
Medzi základné spôsoby hodnotenia účinku bŕzd patrí:
a) meranie brzdnej dráhy,
b) meranie brzdného spomalenia,
c) meranie brzdného sklonu,
d) meranie brzdových síl na obvode jednotlivých kolies.
Brzdový systém má v motorovom vozidle za úlohu spoľahlivo a bezpečne spomaliť až zastaviť automobil. Pohybová energia motorové vozidla sa pri brzdení mení na trenie a toto potom ďalej na teplo. Popri znížení rýchlostí má brzdový systém bezpečne zabezpečiť motorové vozidlo aj v pokojovom stave (napr. pri parkovaní smerom do kopca.
Jedným z najdôležitejších prvkov ovplyvňujúcich bezpečnosť prevádzky vozidiel je ich brzdový systém. Brzdy sú najvýkonnejším zariadením na vozidle. Uvádza sa, že u nákladných automobilov, ktorých výkon dosahuje až 300 kW, sa brzdy zahrievajú až na teplotu 400C. Teoreticky sú tieto hodnoty aj vyššie. Napr. brzdné sústavy typu Scania sú skúšané firmou Knorr v extrémnych podmienkach, na najprudších klesaniach (10%) o dĺžke až 11 km.