1.Klasický a postmoderný prístup k budovaniu vedy. Paradigmy soc.práce
Atomizmus, holizmus a eklektizmus a ich odraz v soc.práci.
Klasický prístup
Vedný odbor pokladáme za dobudovaný vtedy, keď má:
- oficiálne platnú definíciu samotného odboru
- stanovený predmet vedeckého poznania
- určený objekt a subjekt teoretického záujmu skúmania
- ujasnené postavenie v rámci všeobecného vedného systému
- spracovaný vlastný pojmový a kategoriálny aparát
- má vlastné metódy
- stanovené spôsoby získavania, vyhodnocovania a komunikácie vedeckých poznatkov
Má platnú oficiálnu definíciu.
K prijatiu Slovenskej definície sociálnej práce prišlo v r. 1998 na konferencii – systém sociálneho školstva na Slovensku - organizovanou MPSVAR "Sociálna práca je špecifická odborná činnosť, ktorá smeruje k zlepšeniu vzájomného prispôsobovania sa jednotlivcov, rodín, skupín a sociálneho prostredia v ktorom žijú, a ku rozvíjaniu sebaúcty a vlastnej zodpovednosti jednotlivca s využitím zdrojov poskytovaných spoločnosťou. Je činnosťou v prospech klientov (jednotlivcov, rodín, skupín, komunít), ktorú možno charakterizovať pojmami " pomoc, podpora, sprevádzanie."
Podľa zákona 195/1998 §3, Z. z o sociálnej pomoci : " Sociálna práca je získavanie a spracúvanie informácií o príčinách vzniku alebo možného vzniku sociálnej núdze a o potrebe poskytovania sociálnej pomoci, voľba a uplatňovanie foriem sociálnej pomoci a sledovanie ich pôsobenia."