Motivácia patrí medzi základné fázy didaktického procesu. Pre vzdelávanie dospelých je motivácia veľmi významným faktorom. Od motivácie veľa krát závisí aj konečný efekt výučby. Vo vzdelávaní plní motivácia veľmi dôležité funkcie a to: podnecuje aktivitu účastníkov vzdelávacieho procesu, určuje dôležitosť rôznych činností a tiež udáva smer týmto činnostiam. Pre upevňovanie motivácie sú dôležité reálne ciele ktoré si človek stanoví. Tieto ciele nesmú byť náročné aby neviedli k neúspechu a tým aj k demotivácii, nechuti k vzdelávaniu. Samozrejme ciele nesmú byť ani málo náročné, lebo takéto ciele nemotivujú a nedávajú pocit rozvoja osobnosti.
Proces celoživotného vzdelávania napomáha osobnému, občianskemu a sociálnemu rozvoju jedinca, v dôsledku ktorého sa zvyšuje jeho uplatniteľnosť na trhu práce. Celoživotné vzdelávanie sa zaoberá nielen inštitúciami, v ktorých sa vzdelávanie vykonáva, ale aj výsledkami učenia. V procese celoživotného vzdelávania má dôležitý význam okrem formálneho učenia aj neformálne učenie a informálne učenie.