V priebehu krátkej histórie automobilového opravárenstva sme boli v počiatku svedkami živel¬ného vývoja. Postupné zavedenie technických a organizačných opatrení prinieslo v oblasti služieb motoristom nemalý úžitok. Určite v iných podmienkach ako opravárenstvo osobných automobilov pokračoval vývoj opráv nákladných automobilov a autobusov.
História motorizmu ale aj samotného automobilového opravárenstva je poznamenaná oboma svetovými vojnami a kritizovaným obdobím na prelome dvadsiatych a tridsiatych ro-kov. Po celom našom území vznikli desiatky živnostenských opravovní, kde sa len obtiažne manipulovalo s rozmernými vozidlami. Opravy nákladných automobilov tak ostávali na pre-vádzkovateľoch, ktorí však mali spravidla nevhodne vybavené dielne.
Jedným z účinných spôsobov zhospodárňovania prevádzky a zvyšovania bezpečnosti cestných motorových vozidiel je využívanie vhodných metód a zariadení technickej diagnos-tiky. Pojem „diagnostika“ sa využíva už stáročia v medicíne (je gréckeho pôvodu, kde „dia-gnosis“ znamená spoznanie alebo posúdenie). V posledných troch desaťročiach sa diagnostika uplatňuje aj v technickej oblasti.
Pojem „technická diagnostika“ zahrňuje v sebe všetky prostriedky ktoré slúžia k bezdemontážnemu zisteniu prevádzkového stavu a opotrebovania, resp. poškodenia tech-nických zariadení. Rozvoj technickej diagnostiky veľmi účinne zasiahol aj do technickej údržby a opráv cestných motorových vozidiel.
Rovnako aj v iných odboroch techniky je úspešné vyriešenie problémov diagnostiky zá-kladnou podmienkou úspechu realizácie projektu zložitého technického zariadenia.
Skôr, ako sa pozrieme do dnešných servisov a opravovní, je potrebné upresniť si niektoré pojmy z prevádzky, údržby a opráv cestných motorových vozidiel.