1.1 Krátkodobé účinky
V minulosti prevládala predstava, že keď médiá poskytnú nejaký podnet, ktorý publikum príme, bezprostredne nastane zmena v jeho správaní. Táto predstava však dnes patrí už len do histórie predstáv o účinkoch médií. Toto obdobie nazývame Teória zázračnej strely.
Ľudia nekonajú okamžite, nereagujú iba na jeden podnet a nie všetci reagujú na ten istý podnet rovnako, keďže každý má iné skúsenosti a rieši iné problémy.
1.2 Dlhodobé účinky
Ústup teórie o krátkodobých účinkoch viedol k predstave, že účinky sa dostavia vždy, nech už sú akékoľvek. Taktiež, že vplyv médií sa nemusí prejaviť bezprostredne v správaní príjemcov, ale skôr sa môže týkať zmien ich názorov či postojov. Táto predstava o účinkoch médií je pravdepodobná a mnoho výskumov ju podporuje. Problém je však v tom, že je ťažké dokázať, že sa názory publika po istom čase skutočne zmenili