Pravek: členovia kmeňov si boli rovní, nedelili si prácu, nevymieňali tovar:
- „výrobca“ (lovec, zberač plodov) bol súčasne aj spotrebiteľom zvierat či plodov, ktoré si aj aj sám nazbieral
- obchodovanie sa v pravom zmysle slova vtedy neexistovalo, t.j. ani reklama nebola potrebná
- Prvé zárodky reklamy (predchodca mimoekonomickej propagácie): človek žijúci v praveku (homo sapiens) však komunikoval - šíril a vymieňal si ústnou (interpersonálnou) formou spoločensko-výchovné informácie o tom, ako uloviť mamuta, spracovať kožušinu, ušiť odev, založiť a udržať oheň.
- Staroveké civilizácie: Mezopotámia, Egypt, Číny, Kréta - vyrábali tovar, predmet obchodovania reklamy.
-Predchodca propagačných prostriedkov: zapaľovanie ohňa, príchod obchodníkov z Katrága.
- Archeologické nálezy: hlinené doštičky s reklamnými nápismi mastičkárov, pisárov, obuvníkov, informácia o gladiátorskych zápasoch, prenajímanie izieb, ochutnávky vín (starý Rím), údaje o rímskych otrokoch na predaj.