V hospodárskej činnosti, kde človek s vyššou alebo nižšou mierou rizika vynakladá zdroje a rozhoduje o ich použití, je analytická činnosť veľmi dôležitá. Dynamika trhu a zmien, odohrávajúcich sa na ňom, význam marketingovej analýzy len podčiarkuje. Preto nevyhnutným krokom firmy pri vstupe na trh je jeho analýza. Firma musí trh (či už ide o trh domáci alebo zahraničný) a jeho jednotlivé zložky podrobne analyzovať. To umožňuje firme definovať príležitosti na trhu, definovať a hodnotiť konkurenciu, identifikovať kupujúceho a vytvoriť efektívny program obsadenia trhu.
Marketingová analýza je súčasťou jednotlivých marketingových aktivít firmy. Je súčasťou tvorby marketingovej stratégie, marketingového plánu alebo tvorby plánu reklamy. Vo firmy by mala byť východiskom každej novej alebo zmenenej marketingovej činnosti.