Inovácie a inovačná aktivita podnikov je v súčasnej znalostnej ekonomike jedným zo základných predpokladov úspešného fungovania organizácií v čím ďalej tým viac sa prehlbujúcej a internacionalizujúcej konkurencii. V prvej časti tejto práce sa zameriam na vysvetlenie podstaty a významu inovácií a špecifík inovácií v podnikoch služieb. Podrobnejšie rozoberiem inovácie ľudského faktora a spomedzi nich sa budem sústrediť na inováciu systémov motivácie. V druhej - praktickej časti seminárnej práce budem aplikovať teóriu o inováciách ľudského zdroja na podnik cestovného ruchu a to konkrétne na trojhviezdičkový hotel Grand v Prešove. Podstatou inovácie v uvedenom ubytovacom zariadení bude navrhnutie a zavedenie nového, účinnejšieho systému motivácie a odmeňovania pracovníkov. Túto inováciu som si vybrala preto, lebo si myslím že aj keď sa tejto téme v slovenských podnikoch ešte nevenuje dostatok pozornosti, pre ich úspešné fungovanie je veľmi dôležitá, lebo je jedným z predpokladov zvyšovania spokojnosti a výkonov zamestnancov a teda v konečnom dôsledku spokojnosti zákazníkov. A pri poskytovaní služieb by mala práve spokojnosť zákazníkov byť konečným cieľom akejkoľvek inovácie.