Špeciálnopedagogická diagnostika v skratke - proces, delenie, metódy, diagnostické situácie
Ukážka:
Diagnostika - náuka o rozpoznaní chorôb, - poznávací proces, ktorého cieľom je získať o diagnostikovanom objekte alebo jave čo najhlbšie poznatky, ktoré napomáhajú formulovať diagnózu Diagnóza - slovné označenie diagnostikovanej choroby, je výsledkom diagnostiky špeciánopedag. diagnostika - je cieľavedomá čin. zameraná na rozpoznanie podmienok (stav V-V práce špec. pedagóga), priebehu (vlastný proces výchovy a vzdelávania) a výsledkov výchovy a vyučovania u jednotlivých postihnutých alebo narušených jedincov a určovanie vplyvu postihnutia na ich vychovávateľnosť a vzdelávateľnosť, - odhaľuje individuálne osobitosti postihnutých jedincov
Delenie: A) podľa druhu postihnutia : etopedická (soc. narušených), psychopedická (mentálne narušených), logopedická (poruchami hlasu, reči a sluchu) surdopedická (sluch), somatopedická B) etiológie - kauzálna (keď je príčina známa) - symptomatická (príčina nie je známa, obmedzuje sa na znaky a vlastnosti) C) časového sledu: - vstupnú, priebežnú, výstupnú D) rozsahu sledovaných cieľov - globálnu (zisťuje najvýznačnejšie vlastnosti a znaky postihnutého vzhľadom na V - V proces) parciálna ( -//- ale ku vzťahu k určitým aktuálnym prejavom či danostiam dieťaťa)