Učiteľ a učiteľské povolanie. Pohľady na nich sú rozporuplné. Hoci aj učiteľ má
vysokoškolské vzdelanie, jeho postavenie v spoločenskom rebríčku nie je veľmi vysoké (ale
aby sme boli spravodliví, tak nie je ani nízke). Je im vyčítané, že „nič nerobia, učia štyri
hodiny denne“, alebo „majú každý tretí týždeň prázdniny a v lete dva mesiace zaplatenej
dovolenky“. Učitelia sa bránia, že ich zamestnanie je psychicky aj fyzicky veľmi náročné
a vyčerpávajúce, že veľa z nich trpí syndrómom vyhorenia a že ich profesia nie je dostatočne
platovo ohodnotená. Ale účelom tejto práce nie je skúmať, kde je pravda (ktorá je asi niekde
uprostred). Cieľom tejto práce je pozrieť sa na morálny status učiteľa.
Preskúmať morálne
zásady, ktoré by mal dodržiavať (a ktoré možno dodržiava a možno aj nie). A nakoniec sa
pokúsim z týchto predpokladov vyvodiť aj záver a to v podobe etického kódexu
pre učiteľa a jeho povolanie, ktorý by mal byť minimálnym (ale určite nie postačujúcim)
východiskom pre výkon učiteľskej profesie.
...