Úlohou záverečnej práce je vykonať statický výpočet zadanej mostnej konštrukcie, ako aj objasniť problematiku zaťaženia mostov a použité výpočtové metódy. Riešenie úlohy pozostáva z výpočtu prierezových charakteristík nosnej konštrukcie, výpočtu maximálnych priehybov od normového a skúšobného zaťaženia a z výpočtu účinnosti priehybov.
Záverečná práca je rozdelená do piatich kapitol. V prvej kapitole je popis zadanej mostnej konštrukcie. Druhá kapitola sa venuje problematike zaťaženia mostov. V tretej kapitole sa objasňujú použité metódy výpočtu priehybu mostnej konštrukcie (Clebschova metóda). Štvrtá kapitola zahrňuje výpočet geometrických charakteristík prierezu. Posledná piata kapitola je určená samotnému statickému výpočtu mostnej konštrukcie.
ZÁVER
Hlavnou úlohou bolo vykonať výpočet maximálneho priehybu v strede rozpätia a posúdiť jeho účinnosť na zadanom mostnom objekte, ktorého statickú schému reprezentuje prostý nosník. Pre danú konštrukciu boli použité zaťažovacie predpisy podľa normy STN 73 6203 z roku 1969. Normové zaťaženie na mostoch pozemných komunikácií teda reprezentuje zoskupenie zaťaženia I, zoskupenie zaťaženia II, štvornápravové vozidlo a výnimočné zaťaženie.
Na výpočet priehybov boli použité dve výpočtové metódy (Clebschova metóda, výpočet priehybu pomocou poradníc ohybovej čiary), ktoré sa vo väčšine prípadov mierne líšili.
Maximálny priehyb od normového zaťaženia bol vyvolaný štvornápravovým vozidlom a vypočítaný podľa Alfréda Clebscha a jeho hodnota je w = 2,58913 mm.
Ako skúšobné zaťaženie sa použilo zaťaženie nákladnými autami 4 x Tatra 815, každé s hmotnosťou 25 t čo zodpovedá tiaži 250 kN. Vypočítaný priehyb od tohto zaťaženia má hodnotu w = 2,35584 mm, čo sa ukázalo ako nedostatočná hodnota pri výpočte účinnosti priehybu. Preto bolo potrebné zväčšiť zaťaženie.
Pre druhé skúšobné zaťaženie sa teda použilo zaťaženie 4 x Tatra 815, každé o hmotnosti 30 t, čo predstavuje tiaž 300 kN. Vypočítaný priehyb od tohto zaťaženia má hodnotu w = 2,82701 mm.
Vypočítaná účinnosť priehybu od druhého skúšobného zaťaženia má hodnotu η = 0,8301 čo spĺňa požiadavku normy pre priehybovú účinnosť železobetónových predpätých konštrukcií 0,8 < η < 1,0 (podľa čl. 37a STN 73 6209).