Podpora predaja
Rovnako ako ostatné nástroje komunikačného mixu je podpora predaja určitým postupom, ktorý sa zameriava na krátkodobé zvýšenie predaja. Ide o komunikačnú akciu, ktorá má generovať dodatočný predaj u doterajších zákazníkov a na základe krátkodobých výhod prilákať nových zákazníkov. Hlavnými vlastnosťami podpory predaja sú: obmedzenie v čase a priestore, ponuka vyššieho zhodnotenia peňazí a vyvolanie okamžitej nákupnej reakcie. Pretože hlavným účelom podpor je okamžité iniciovanie predaja, môže byť tento nástroj tiež využitý strategicky, ku generovaniu testovacích nákupov a z toho vyplývajúcich efektov učenia, zmien postoju ku značke a posilnenie lojality k nej. Vo vzťahu k týmto cieľom je podpora predaja často hrozbou dlhodobého imidžu a ziskového potenciálu značky, pretože príliš časté využívanie podpor vedie k tomu, že značka môže byť považovaná za lacnú a tým sa naruší pozícia výlučnosti jej kvality. Z tohto dôvodu, že dlhodobá podpora predaja nie je vždy zisková, nemajú výrobcovia tento nástroj príliš v obľube...
Výskum podpor predaja
Podpory predaja sú testované predbežne a následne. Predbežné testovanie je veľmi podobné predbežnému testovaniu reklamy. Zákazníci sú vystavení zámerom podpornej kampane a požiadaní o názor. Pretože cieľom väčšiny podpor predaja je vyvolanie okamžitej nákupnej reakcie, väčšina prieskumov bude merať zmeny správania zákazníkov...
Ak sa zavádza nová značka alebo sa monitoruje sa vývoj predaja existujúcej značky a všetko je doprevádzané podporami, môže sa k analýze použiť nasledujúci vzorec. Je založený na dekompozícii trhového podielu značky...
Je podpora predaja efektívna? Je treba mať na mysli, že podpora predaja môže podkopávať efekty dlhodobejších strategických marketingových nástrojov, ako je reklama a sponzorstvo. Ich cieľom je budovať imidž v dlhodobom horizonte...