Vznik MAR sa datuje od pol. 19.st. Jeho vzniku predchádzal: -vznik podmienok, ktoré tvoria podstatu trhu; -rozvoj mnohých obchodných činností, špecializácia remesiel, výrobných činností, uskutočňuje sa výmena produktov a dochádza k vzniku obchodu; -vznik a rozširovanie nových prístupov pôsobenia na trhu Pre obchod a marketing je spoločná výmena produktu (výrobkov a služieb) na trhu. Vznik výmeny je výsledkom pôsobenia deľby práce, existencie vlastníckych vzťahov a zvyšovania výroby. To nastáva vtedy, keď sa prechádza od historickej etapy samozásobenia k uskutočňovaniu výmeny na trhu. Ak nebudeme uvažovať o období, kedy si každý z remeselníkov vyrábal výrobky pre vlastnú spotrebu, čím sa samozásoboval, dostávame sa k obdobiu, keď s rozvojom viacerých výrobných činností si jednotliví výrobcovia výrobky vzájomne vymieňali medzi sebou z dôvodu nadbytku vlastnej výroby = decentralizovaná výmena. Zložitosť podmienok výmeny viedla ku kroku, keď nastáva premena decentralizovanej výmeny na centralizovanú. Medzi jednotlivých výrobcov vstupuje obchodník (kupec), ktorý výmenu organizuje. 2 revolučné zmeny vo vývoji obchodu: -vznik obchodu na základe tretej spoločenskej deľby práce - kupci, ktorí vykonávali sprostredkovanie predaja, vymieňali hodnoty podľa zásady lacno kúpiť a draho predať. -vznik a rozvoj MAR v USA - pozornosť sa presúva od „ex post“, t.j. „predať, čo je vyrobené“, na pôsobenie „ex ante“ „vyrobiť, čo je predajné“. -začiatok uplatňovania MAR