Registrácia | Prihlásiť

Prednášky: Manažment inovácii (prednášky)

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady
1. ZÁKLADNÉ VZŤAHY

Inovácie chápeme v širšom zmysle ako zavádzanie niečoho nového, nových výrobkov, technológií, organizačných štruktúr a podobne. Zavádzanie nového v sebe zahŕňa prelínanie 2 procesov: tvorby nových myšlienok a ich praktickej realizácie. Nové myšlienky sa rodia v procese tvorivého myslenia. Jeho výsledkom je invencia.  

Invencia z lat. výrazu znamená dôvtip, vtipný nápad, vynachádzavosť, dômysel. Nie každá invencia sa však v praxi uplatní.
Inovácia je prakticky realizovaná invencia. Neexistuje iba v podobe konštrukcie alebo modelu, ale bola skutočne zavedená do výroby a realizovaná na trhu.

V praxi sa môže stať, že krajina bohatá na invencie s rozsiahlym výskumom, tvorivým potenciálom ľudí a podobne, zaostáva v inováciách, nové myšlienky sa menej realizujú a naopak, krajina, ktorá zásadne invencie preberá zo zahraničia, môže dosiahnuť pozoruhodné výsledky.

Každá inovácia je zmena a manažment inovácií je vlastne manažmentom zmien. No nie každá zmena je inovácia. Inovácia je cielená zmena, ktorá znamená krok vpred v porovnaní s existujúcou situáciou. Je to zmena, ktorú chceme a vedome realizujeme.

V literatúre sa vyskytujú rozličné prístupy ku klasifikácii inovácii. Prvý návrh klasifikácie poskytol J. A. Schumpeter (Američan), a preto aj jeho označujeme ako klasika inovácie.  
Hodnotenie (0x):