Exkluzívna distribúcia (výhradná)
Tento spôsob je charakteristický tým, že podnik si často buduje vlastnú distribučnú sieť alebo sa každý subjekt zapájajúci sa do marketingovej cesty zaviaže nepredávať konkurenčné produkty. Najčastejšie sa používa pri tovaroch, ktoré nie sú v kategórii (hlavne cenovej) produktov bežnej spotreby. Súčasne s tovarom je distribuovaný servis produktu, určité know-how (predajné alebo výrobné) alebo investície - napríklad benzín, automobily, luxusné odevy a obuv, značkové počítače, prístroje a technika. Podnik často predávajúci týmto spôsobom distribúcie zakladá svoju stratégiu na budovaní značky a imidžu podniku. Hlavný dôraz sa kladie už nie na hustotu predajnej siete, ale na lojálnosť sprostredkovateľa k značke produktu. Pričom má podnik možnosť priamo určovať stratégiu predaja produktu na trhu, ale často na vlastné náklady.
Pri exkluzívnej distribúcii existuje len určitý počet sprostredkovateľov, ktorí majú výhradné právo predaja výrobkov firmy na určitom území,pri čom sa zhodnocuje aj imidž produktu, čo umožňuje aj vyššie ziskové prirážky.
Výhodou je, že výrobca má možnosť ovplyvňovať obchodné aktivity predajcu, úroveň služieb, platobné podmienky